Onze school en onze missie

Wij moedigen onze leerlingen aan om het beste uit zichzelf te halen. Toegewijde docenten, verantwoordelijke leerlingen en betrokken ouders vormen de kern van ons onderwijs en onze schoolgemeenschap. Het Comenius Lyceum Amsterdam is een interconfessionele school voor vwo, havo en mavo in Amsterdam Nieuw-West. De school staat voor hoogwaardig onderwijs in een fijne, veilige en positieve leeromgeving. Binnen onze school krijgen leerlingen de ruimte om hun talenten te ontwikkelen en uit te groeien tot betrokken en verantwoordelijke wereldburgers die volwaardig meedoen in onze samenleving.

Schoolleiding en bestuur

De schoolleiding bestaat uit de volgende medewerkers:

• Dhr. M. (Marouane) Aabachrim, rector
  • Mw. I. Prins, conrector
  • Mw. W. Terborg, teamleider vwo
  • Mw. S. H'mitach, teamleider havo
  • Dhr. M. (Mustapha) Aabachrim, teamleider mavo

Het Comenius Lyceum valt onder de stichting ZAAM.

Burgers van één wereld

Onze school is genoemd naar Jan Amos Comenius. Deze wetenschapper werd in 1592 geboren in Tsjechië. Hij kwam als vluchteling in Amsterdam terecht. Het zijn de volgende woorden van Comenius die we als school benadrukken en proberen over te dragen op onze leerlingen.

“Wij zijn allen burgers van één wereld. Een mens haten, omdat hij elders is geboren, omdat hij een andere taal spreekt, omdat hij anders over dingen denkt, omdat hij minder of meer dan jij weet, wat een onbegrip! Want wij zijn allen mensen en dus niet volmaakt. Wij hebben allemaal behoefte aan hulp. Niemand is zonder verplichtingen jegens naar anderen.” Een tekst uit de 17e eeuw maar nog steeds actueel.

Onderdeel van ZAAM

De ZAAM-groep bestaat uit 23 kleinschalig georganiseerde scholen in het Voortgezet Onderwijs in Amsterdam, Zaandam en Monnickendam. Alle ZAAM-scholen bieden leerlingen kwalitatief goed onderwijs. Dat doen we altijd dicht bij huis. Vanuit de christelijke traditie draagt ZAAM actief bij aan de ontwikkeling van leerlingen tot zelfbewuste en verantwoordelijke burgers in onze dynamische samenleving. De kundige, enthousiaste leraren op de ZAAM-scholen creëren een veilig leer- en werkklimaat waarin leerlingen, van praktijkschool tot en met gymnasium, leren om altijd het beste uit zichzelf te halen.

Het is ons streven om met kwalitatief goed onderwijs bij te dragen aan de toekomst van jonge mensen in onze samenleving. Wij willen hen, in een veilig leer- en leefklimaat, begeleiden en inspireren in hun ontwikkeling tot zelfbewuste, gezonde en verantwoordelijke wereldburgers.

Kwalitatief goed onderwijs in een snel veranderende wereld doet recht aan de verschillen tussen leerlingen, verschillen in achtergrond, cultuur, geloof, capaciteiten en leervoorkeuren. Leerlingen leren actief en op hun eigen manier, individueel en in samenwerking met anderen. Het onderwijs omvat zoveel mogelijk maatwerk, zodat de leerlingen hun identiteit kunnen ontwikkelen en zich optimaal kunnen ontplooien. Dit vraagt een leer- en werkomgeving met aandacht voor talenten, prestaties en onderlinge relaties en verhoudingen. Samenwerking met de omgeving sluit naadloos aan bij de functie die de Stichting ZAAM haar scholen wil laten vervullen. Leerlingen ontwikkelen bij ons belangrijke sociale vaardigheden en leren zo verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de samenleving. Bovendien zijn zij in staat daarin samen te leven en te werken met mensen met verschillende religieuze, levensbeschouwelijke en culturele achtergronden.

Op deze manier kunnen leerlingen zich doelgericht ontwikkelen tot verantwoordelijke deelnemers aan onze maatschappij. Burgers die een betekenisvolle bijdrage aan de samenleving kunnen leveren.

De sterke basis

Welke school past bij jou? De overstap naar het voortgezet onderwijs is een spannende fase, en het maken van de juiste keuze is van groot belang, vooral als je grote ambities hebt voor de toekomst. Bij het Comenius Lyceum leg je een sterke basis voor succes. De sfeer is hier prettig, leerlingen staan voor elkaar klaar, en de docenten zijn enorm betrokken. Onze leraren maken de lessen elke dag boeiend en interactief.

Je leert in een modern, licht gebouw met uitstekende voorzieningen en voor elk vak speciale klaslokalen. Wij zijn een ambitieuze school voor leerlingen die willen groeien in hun persoonlijke ontwikkeling. We dagen je uit om het maximale uit jezelf en je schooltijd te halen, zodat je later de beste kansen hebt in de maatschappij.

De kwaliteit van ons onderwijs is dik op orde, de school heeft een basisarrangement van de inspectie. We bieden dan ook veel ondersteuning in taal, rekenen, maatwerkuren en een sterk mentoraat. We geven unieke uitdagingen middels ons IT-lab en de Jongerenrechtbank. En er is een uitdagend vwo-plusprogramma.

Ga jij de wereld veroveren?

Van je basisschool heb je een advies gekregen voor vwo, vwo/havo, havo/vmbo-t of vmbo-t. Je hebt dus de kwaliteiten. Dat is prachtig! Maar je kunt misschien wel méér. We stimuleren we je om nieuwsgierig en ambitieus te zijn. We moedigen je aan om je talenten te ontwikkelen, nieuwe kanten van jezelf te ontdekken en het maximale uit jezelf te halen.

Contact

Wanneer u meer wilt weten over het onderwijs of wanneer u denkt iets gemist te hebben, kunt u altijd contact opnemen met de school op tel.nr. (020) 614 03 05.

Voor ziekmeldingen belt u (020) 614 03 05.

Heeft u vragen over verzuim? Neem dan contact op met de receptie van de school. Zij zullen u doorverwijzen naar de juiste persoon.

Jacob Geelstraat 38
1065 VT Amsterdam